Rozwój i upadek polskiej marki

Przedstawiamy krótkie studium jednej...

fot. Wikipedia/Wistula

Przedstawiamy krótkie studium jednej z wiodących polskich marek… Rozwój i upadek polskiej marki ,,Orbis” zapisany w kalendarium.                        źródło: www.elektorat.org.pl

 

 

Marka cechuje się:

  • Osobowością
  • Tożsamością
  • Kulturą
  • Wartością rynkową
  • Kojarzona jest z jakością produktów

W 1920r. kilku szanownych mężczyzn : prawników, arystokratów, bankowców, polityków…

Odczuło potrzebę założenia Polskiego Biura podróży ,,Orbis”.

W 1933r. nastąpiła nacjonalizacja Orbisu. Został zakupiony przez państwowy bank.

W lipcu 1993r. Orbis SA został podzielony na Orbis SA i dwie spółki z.o.o.:

  • Orbis Travel
  • Orbis Transport

W spółkach tych Orbis SA posiadał większościowe udziały.

Orbis SA został przejęty przez dużą francuską grupę hotelarską Accor, co oznaczało pożegnanie z polską marką. Podobno francuzi nie czuli bijącego serca marki. Ich interesował biznes czyli hotele będące w posiadaniu Orbisu. Biuro podróży ich nie interesowało. Hotele włączyli do własnych sieci Novotel, Mercure, Ibis, Sofitel itd. Znane (nie tylko Polakom) biuro podróży zaczęło podupadać. W tym czasie na polski rynek prowadzono zagranicznych potentatów. O polską markę liberałowie nie zadbali. Rozpoznawalność marki zapisano w historii, którą kojarzona była z socjalistycznym luksusem, autokarami, kawiarniami i profesjonalna obsługą gwarantującą jakość usług i wiarygodności.

W 2009r. Spółką zainteresowali się finaliści z Enterprise Investors (EJ), firmą która zarządza w Polsce funduszami private equity i venture capital. Spółka ta zarządza w Polsce funduszami już od 20 lat. EJ kupuje spółki, które naprawia, włącza do innych spółek, przebudowuje i sprzedaje z zyskiem. Podobne działania prowadzi na Litwie, Estonii, Łotwie.

W 2010r. eksperci EJ po zbadaniu kondycji Orbis Travel zgodzili się na jej przejecie:

Wycenili ją na 2 zł

Inwestor nie zainwestował w spółkę Orbis Travel ani złotówki i efekt był do przewidzenia (zgodnie z celem EJ)

29.09.2010 Orbis S.A. podejmuje ważną dla marki decyzje o rozwiązaniu w trybie natychmiastowym umowy licencyjnej znaku ,,Orbis Travel’’. Nowym właścicielem zostaje CETO. Organizacją wycieczek, imprez – łącznie z organizacją pobytu gości międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego – przejęło PBP Travel Time, którego właścicielem jest CETO.

A co na to marketing państwa?

Jaka jest historia innych marek w polskich:

  • Wedel
  • Horteks
  • Polmos
  • itp.

A co dotyczy wyceny majątku spółek upadłościowych to nie ma standardów w polskiej rachunkowości i każdy wycenia tak jak jest to zgodne z jego interesem.